söndag 21 mars 2010

Hur du fixar dina jeans, del 5. Sista delen!

Har du missat någon av de tidigare delarna från Jeansguiden?

Introduktion: Är dyra jeans bättre än billiga? Vad är bra jeans?
Hur du fixar dina jeans:
Del 1: Hur du syr upp dina jeans ("Jeans som är för långa")
Del 5: Hur du gör med jeans som är för korta 

Det går fort när man har roligt. nu är det dags för den sista delen i Jeansguiden:


  • Hur du gör med jeans som är för korta
Har dina jeans krympt i tvätten? Ett tips för att få dem att inte krympa på längden när du tvättar dem är att dra lite i benen (ta tag i midjan på jeansen och i nedre delen av byxbenet och dra!) när de fortfarande är fuktiga och sedan inte torktumla dem. Är skadan redan skedd så får du tips här.

Nu har jag tyvärr inget tips på hur du magiskt gör byxbenen längre och skitsnygga. Har jeansen blivit för korta så är de. Visserligen kan du klippa av byxbenet och sy på det igen med en annan tygbit (kan bli riktigt snyggt om du gör det rätt) men det är inte det jag ska tipsa om nu. Idag ska du nämligen få lära dig hur du syr om vanliga långjeans till shorts! (Ni anar inte hur sugen jag är på att ta upp min symaskin och sy om alla mina opassande jeans när jag läser den här följetongen... Får vänta tills jag har mer plats!)

Gör jeans till shorts är nog något av det lättaste du kan göra, du behöver inte ens en symaskin om du gör det enkelt.

Du behöver:
Symaskin eller synål
Tråd
Blyertspenna
Sax
Om du är ambitiös: Måttband och knappnålar.


1. Sätt på dig jeansen och fundera ut vilken längd du vill ha på dem. 
 
2. Markera vart jeansen ska sluta på benet svagt med en blyertspenna på ena benet. 
 
3. Ta av dig jeansen igen och rita en linje ca 9 cm under den första. 
 
4. Vik ihop byxorna dubbelt (så att det bara blir ett långt "dubbelt" ben. Med hjälp av byxbenet med linjen på ritar du ett sträck på det andra benet också. på detta sättet blir benen lika långa.

5. Klipp!

6. När du har klippt så vik upp byxbenet en tredjedel av den längd som är mellan det första strecket och det andra strecket (som du nu har klippt i). Vik två gånger till (3x3 cm).

7. Nu ska du göra så att shortsen håller sig uppvikta. Sy några stygn mellan insidan av den vikta kanten och byxorna så att dy syr ihop dem. Tänk dig för här så att du ser MELLAN insidan och det vikta. På detta sättet syns inte stygnen.

Har en lite kass bild men detta är långa jeanshorts som jag har gjort på det sättet som är beskrivet ovan:
Kan tilläggas att om du ska göra kortare jeansshorts så får de inte vara för tajta i låren, då blir det som om du snört ihop en julskinka ^^

1 kommentar: