söndag 14 mars 2010

Hur du fixar dina jeans, del 1

Tänkte att jag skulle fortsätta lite på min "Hitta bra Jeans"guide som du förövrigt hittar här om du inte har läst den.
  • Jeans som är för långa
Först och främst kan vi ju diskutera hur långa jeansen ska vara. Detta beror helt på din stil i övrigt och till vilka skor du tänker använda jeansen till. För vanliga platta skor är riktlinjen att den nedersta kanten på jeansen ska nudda golvet. Du kan såklart ha lite längre jeans men detta gör att du kommer att trampa på dem vilket sliter enormt mycket på jeansen. För högklackade skor skulle jag säga att jeansen kan vara något längre (längre jeans till högklackade skor ger en illusion av längre ben) men ha längden så kort att man fortfarande kan se hela skon!


Köper du dina jeans på JC eller någon annan av de större jeansbutikerna kan de lägga upp jeansen åt dig (gratis) om du säger till direkt vid köpet. Dessa butiker kan oftast även sy upp andra jeans åt dig för någon hundring.


Vill du sy upp jeans själv behöver du:

Symaskin med jeansnål (försök inte sy i jeans med vanlig nål. Det är riktigt svårt även om nålen inte går av redan de första stygnen)
Tjock tråd (helst i samma färg som de övriga sömmarna om det inte ska se hemmafixat ut)
Knappnålar
Sax
Måttband

1. Mät noga hur korta jeansen ska bli. Tänk på att lägga till två cm för sömsmån och att jeansen blir lite kortare när du använt dem ett tag (de viker upp sig vid knäna).


2. Klipp av byxbenet, kom ihåg sömsmånen!


3. Vik in halva sömsmånen (1cm) och vik sedan en gång till (resten av sömsmånen, 1 cm).

4. Nåla

5. Sy längst med ovansidan på den vikta kanten. Kolla hur kanten på jeansen var sydda innan du klippte!

6. För att ge jeansen en lite mer sliten känsla, sandpappra lite längst ner på kanten

Förresten så glömde jag en sak som egentligen skulle stå på punkt 1. Tvätta jeansen först!

Oj, detta blev lite längre än vad jag hade väntat mig därför kommer jag inom de kommande dagarna lägga upp resten av min jeansguide som kommer att innehålla de här delarna:

  • Jeans som är för korta
  • Jeans som har tappat passformen
  • Jeans som har trasig dragkedja
  • Jeans som är för trånga
För att inte missa någon av delarna rekommenderar jag er att lägga till mig på bloglovin :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar