söndag 7 mars 2010

Är dyra jeans bättre än billiga? Vad är bra jeans?

Fråga: Är dyra märkesjeans bättre än billigare alternativ?


Svar: Ja och nej.
Ja eftersom du vet vad du får, du har antagligen hört mycket positiva kommentarer om märket innan du bestämmer dig för att köpa ett par jeans för x antal tusen. Vissa märkesjeans håller också möjligen bättre än budgetjeans men det är inte alls ovanligt att budgetjeans håller samma om inte bättre kvalité.

För att ta ett exempel: För sex år sedan köpte jag ett par stuprörsjeans på Lindex för 299 kr. Idag sitter de lika bra som då. Inte det minsta slitna (förutom det där fint slitna) och de sitter lika snyggt nu som första gången jag använde dem. Först nu kan jag ana att de blivit något kortare i benen av tvätt. Skitbra jeans helt enkelt.
För något år sedan köpte jag Miss Sixtyjeans på REA. Ordninarie var 1600 kr tror jag men jag betalade 600 kr. Inte alltför dyra jeans visserligen men jag tvivlar på att många köper jeans som kostar över 1600 kr. Iallafall var dessa jeans skitsnygga när jag köpte dem. En månad efter satt de förjävligt, hade blivit en dm kortare i benen (!) trots att de var tvättade på samma sätt som de andra jeansen. Skitjeans helt enkelt.

Vad kan man då få ut av denna berättelsen? Jo, budgetjeans är oftast lika bra om inte bättre än dyra jeans. Det är bättre att köpa två par jeans för 500 kr styck än att köpa ett par jeans för 2000 kr. Budgetjeansen kan du variera mer och skulle de nu spricka när du böjer dig ner så gråter du inte floder.

Jag har faktiskt kollat upp vad två av mina bästa jeans (de som har bra passform länge och inte slits fort) är gjorda av:


Jeans nr 1: 
80% Bomull
18 % Polyuretan
2% Elastan


Jeans nr 2:
98 % Bomull
2% Elastan

Mitt tips är då att köpa jeans som inte består av bara bomull. Satsa på ett par jeans med några procent elastan i. Mina snyggaste jeans är jeans nr 1 (som tyvärr gick en trist död till mötes i förrgår) då de smiter åt lite mer än vad jeans nr 2 gör.


Sammanfattning och tips:
  • Köp budgetjeans (300-500 kr)
  • Jeansen ska innehålla en viss procent Elastan
  • Tvätta inte jeansen! Vänta tills de format sig efter din kropp. Annars finns risken att trådarna i jeansen går sönder och du får en dåligare passform.
  • Har du symaskin: Sy in jeansen när de förlorat formen istället för att köpa nya. Inte alls svårt, finns massor av guider på nätet.
  • Har hört talas om ett tips som jag inte vet om det stämmer. När du köpt ett par jeans ska du bada med dem och tvåla in dem lite. Sedan går du runt med dem tills de torkat så formar de sig perfekt efter din kropp. Tvivlar på att det fungerar. Min erfarenhet är att jeansen förstörs om man använder dem när de är blöta.

Hoppas mina tips gör det lättare att få snygga jeans som håller länge! :)

2 kommentarer:

  1. Jag behövde verkligen den där jeansguiden, haha. Ska köpa ett par nya jeans och vill få ut maximalt utav dem!

    SvaraRadera