onsdag 17 mars 2010

Hur du fixar dina jeans, del 3

Denna gången visar jag hur du lagar ett trasigt blixtlås på dina favoritjeans. Detta är del tre i min följetong "Jeansguiden".


Tidigare och kommande delar:
Hur du fixar dina jeans:
Del 1: Hur du syr upp dina jeans ("Jeans som är för långa")
Del 3: Hur du lagar ett trasigt blixtlås
Del 4: Hur du syr ut jeans
Del 5: Hur du gör med jeans som är för korta 

  • Hur du lagar ett trasigt blixtlås
Som vanligt kan man alltid lämna in jeansen till en skräddare om man inte vill/kan göra det själv.
 
Du behöver:
Symaskin med jeansnål
Tråd
Ett bra blixtlås, ca 10 cm långt (helst ska du matcha blixlåsets tyg med jeansen)
Laga en trasig gylf är plättlätt! Följ bara instruktionerna så går det på fem minuter :)

1. Kolla noga nu, hur sitter den andra gylfen fast? Det är exakt så som du ska sy fast den!

2. Sprätt bort den gamla gylfen.

3. Nåla fast den nya gylfen så som den gamla gylfen satt med knappnålar. Är gylfen för lång så kan du enkelt lösa detta genom att börja nåla uppifrån (vid knappen) och sedan nåla dig neråt. När du kommer till blixtlåsbiten som du inte ska använda så peta bak den så att den ligger på insidan av jeansen. Tänk på vart dragkedjen är så att du inte sätter fast den någonstans. Lättast är att ha blixtlåset stängt när du nålar fast det och sedan öppna blixtlåset när du ska sy.

4. Sy fast blixtlåset. Sy i utkanten av tyget med samma färg på tråden som det är på tyget. Fäst tråden noga och sy hellre lite för mycket än för lite. Blixtlåset är inte så npoga hur du syr på, det syns ändå inte. Fäst bara kanterna så att det inte glappar.

5. Färdig!

Jag hoppas att ni hängde med. När jag sydde på ett blixtlås på mina jeans använde jag inga instruktioner, lite sunt förnuft räcker långt när man lagar kläder :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar