torsdag 8 april 2010

Hur du pimpar dina jeans, del 3

För att bleka jeans behöver man klorin och vill man vara miljövänlig ska man inte testa det här...
  • Hur du bleker dina jeans
Vill du ha ojämnt blekta jeans (batikmönster) är det jättelätt. Köp en flaska klorin och blanda med vatten i en hink så att det täcker jeansen. Rör runt lite med en pinne eller något och låt det sedan stå. Vill du ha ett framträdande batikmönster låter du jeansen ligga i klorinlösningen i ca 3-4 timmar. Ju mer skrynklade jeansen är i hinken desto mer möster blir det. Gör detta utomhus och håll andan när du rör runt! Klorin är ganska giftigt...
Skölj av jeansen noga med vatten. Eftersom jag är miljövetare så rekommenderar jag er att kolla upp vart det är okej att slänga klorinlösningen och skölja av jeansen (bilhallar brukar ha speciella avlopp). Häll det absolut inte i en gatubrunn!

Vill du bleka hela jeansen utan batikmönster blir det värre. Den bästa lösningen jag har är att lägga i jeansen i tvättmaskinen, häll i klorin och sätt sedan igång maskinen (eller för säkrare resultat, vänta tills maskinen fyllts med vatten, lås upp tvättmaskinen och häll fort i lite klorin..). Inget tvättmedel.

Tänk på att svarta jeans i vissa fall blir orangea, inte grå, att olika jeans bleks olika fort, det finns ingen garanti för att jeansen inte blir fläckiga.

2 kommentarer:

  1. Grattis du är med och tävlar i min smyckestävling och har bidrag nr 2 så gör reklam om det och få dina läsare att rösta! :) kram

    SvaraRadera
  2. Grattis du är med och tävlar i min smyckestävling och har bidrag nr 2 så gör reklam om det och få dina läsare att rösta! :) kram

    SvaraRadera