torsdag 18 mars 2010

Hur du fixar dina jeans, del 4

Har du missat någon av de tidigare delarna?

Tipsföljetong: Jeansguiden

Hur du fixar dina jeans:
Del 1: Hur du syr upp dina jeans ("Jeans som är för långa")
Del 4: Hur du syr ut jeans
Del 5: Hur du gör med jeans som är för korta 



Nu har vi kommit till något roligt, nämligen hur du gör om dina jeans är för små!
Bli inte ledsen nu om du inte får på dig dina favoritjeans längre, var glad över att du är bootylicious istället! Det finns massor med roligt som du kan göra med jeans.
  • Hur du gör om dina jeans är för trånga
 Första tipset är ju såklart att töja ut dem men samtidigt vet jag hur det är. Man köper ett par snygga jeans två nummer för små för att sedan gå runt med dem tills de har töjt ut sig och sitter som ett smäck. Tyvärr (?) så är ju faktiskt en del jeans så bra att de inte töjer ut sig och här kommer tips på vad du kan göra då:

Tänk nu, vart är jeansen för trånga? Är de för trånga i vaderna men inte runt låren och rumpan så kan de bli ett par snygga shorts eller varför inte en jeanskjol?

Jag var med en gång om att ett par jeans som jag köpte inte töjde sig runt höfterna. Runt magen är det väl okej, den får man dra in om det är så men det är något svårare att justera om höftbenen. Det var just den där dubbelvikta kanten som sitter överst på jeansen som skar in. Jag tog en sax och klippte små hål i det tyget som satt mot kroppen (inte genom tyget, bara det innersta tyget av de dubbelvikta) och det hjälpte faktiskt. Inget att rekommendera kanske, nu höll mina jeans bra ändå men andra jeans kanske inte tål samma behandling.

Eftersom det finns så mycket man kan göra med jeans tänkte jag bara ge förslag och inte förklara ingående. Google löser allt!

  • Sy in en dragkedja längst med benen.
Inte alls så svårt som det låter! Sprätt upp sömmen på utsidan av jeansen och sy dit en dragkedja istället. Detta köper dig några få centimeter, gör dem unikare och snyggare samtidigt som det blir lättare att få dem på sig!
Lite som dessa. Om du vill få jeansen större rekommenderar jag att du sätter dragkedjan på utsidan av benen i den gamla sömmen.

Du kan även sy in spets i sidan av jeansen på samma sätt som du syr i en dragkedja :) Snörning kanske?
Bara fantasin kan sätta gränser!

Jag kan tänka mig att många vill ha fler förklaringar, kanske borde göra en "Pimpa dina jeans"guide som nästa följetong? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar